mandag 22. mars 2010

sunn i joggedress?


nå trenger du ikke løpe marathon for å være i god form.
og dette er ikke et innlegg om hvor mye og masse du bør trene. om hvor lite eller mye du bør spise. eller om hvor lenge du bør sove på nettene.

men en oppmuntrer og en liten obs om at trening, mat og hvile er avgjørende for vår hverdag.

jeg liker å tenke helhet.
ikke stykkevis og delt.
ting henger sammen.
og om vi ser helhet er det større sjanse for at totalen blir best mulig.
også livet.
også hverdagen.

bibelen sier at et menneske består av ånd, sjel og kropp.
her er det lett å overfokusere i en retning.
helhet.

i en helhet påvirker det ene det andre.
sammenheng.

mange drømmer om å få gjøre store ting, arbeide masse og bety en forskjell.
og det har ikke så mye med trening å gjøre.
eller har det kanskje det likevel?

trening, riktig mat og hvile gir energi.
det gir overskudd i hverdagen.
det kan ta bort stress.
det minsker risikoen for en haug med sykdommer jeg gjerne vil slippe å bli rammet av.
det hjelper på humøret.
det øker kapasiteten.
det er økonomisk i lengden.
... det er en ufattelig lang liste man kunne skrevet med positive konsekvenser av en sunn kropp. og kanskje burde du og jeg skrive lista ned for oss selv?

fordi jeg vil noe
driter jeg ikke i hvordan kroppen min har det.

jeg slenger på meg joggedressen med jevne mellomrom, og løper,
kanskje blir det aldri marathon igjen,
men jeg akter å holde formen slik at jeg har energi og styrke til alt annet.

jeg passer på å putte i meg mat som gjør arbeidskapasiteten jevn og ikke i yoyo-tilstand.
mat som gjør at jeg vet at innsiden har det bra. vitaminer, mineraler, proteiner og det som kroppen vil kalle god stemning.

jeg vil sove om natta, og gi meg selv pauser. slik at jeg kan holde ut i årevis, og ikke ende opp utslitt før jeg er 30.

i en helhet så hører joggedressen med.


7 kommentarer:

  1. Solveig. Det e vanskelig aa sei d paa en bra maate, saa eg sko litt oenska at d gikk an aa trykka "like" paa bloggen din!digge deg, og digge soltankene dine!

    SvarSlett
  2. SÅ kjekt med lisakommentarer på bloggen min!! glede mæ masse til du kommer hjem igjen og vi kan kommentere live! :)

    SvarSlett
  3. tja..hva skal man si til dette...
    det strider mot mitt image å ha litt sånn sunn joggedress stil. utrolig viktig å holde på imaget sitt.

    SvarSlett
  4. ja, det som e å si til det;
    det e jo du sjøl som bestemmer ka som e viktigst..!! ;)

    SvarSlett
  5. Liker gleden å ta på meg en joggedress å bare slappe av og av og til.

    Liker bloggen din Solveig :)

    SvarSlett
  6. dette støtte eg veldig solli!!!!! veldig enig med deg. sklir litt ut til tider. men trening, hvile og sunn mat....oh jess!!

    SvarSlett
  7. godt med støtte!!
    det sklir vel ut for oss alle iblant, men så tar vi oss inn igjen - passer på helheten ;)

    SvarSlett