søndag 3. oktober 2010

lukta av sortland!

  
her om dagen hadde jeg et aldri så lite uhell.
jeg skulle blåse ut et stearinlys oppe på en hylle,
og gjorde det litt i en fart mens jeg gjorde ca tre andre ting samtidig.
og glemte i tillegg at lyset hadde brent noen timer og hadde en del flytende stearinmasse.
jada, så endte det med stearin over alt...
over alt.


tenåringen
med den lilla sparken
i den blå byen
- sortland!
i det mitt uhell skjedde var jeg plutselig tilbake på sortland.
ikke på grunn av uhellet,
men på grunn av lukta.
lyset mitt var et luktelys,
og plutselig var det noe med lukta som tok meg tilbake til tenårene på sortland.


det er merkelig med disse sansene
hvordan lukter kan minne oss om ting.
fordi det lagres i hjernen,
og lukta henger sammen med opplevelser og minner.


hva vil jeg "lukte"?
hva vil jeg mitt liv skal lukte av?
sånn at når folk igjen kjenner lukta,
hva er det de da tenker på?
hva er minnene? 


det har jeg tenkt på i helga. 
jeg tror dessuten jeg må få til en ferie til sortland om ikke alt for lang tid!
vesterålen! 


2 kommentarer:

  1. å sparke - det er noe jeg savner!! særlig på den lilla sparken!! ....

    SvarSlett