onsdag 21. juli 2010

"at det en gang var slik,


betyr ikke nødvendigvis at det er slik i dag.
at det en gang var slik,
er heller ikke en unnskyldning for at det ikke er nødvendig at det er slik i dag."
- sitat, meg selv

jeg spør av og til folk om de vil være med på en joggetur.
det siste året har jeg ofte fått et svar med en slags variant av at "det tørr jeg ikke. du har jo løpt marathon..."
et svar som flere ganger har bidratt til en del tankevirksomhet...

det at jeg løp et marathon for ti måneder siden betyr ikke nødvendigvis at jeg er i god form i dag.
det er mulig at jeg er i god form nå,
men det er ikke fordi jeg sprang et marathon for ti måneder siden. det er i så tilfelle fordi jeg trener jevnlig.

at jeg har sprunget et marathon er heller ingen unnskyldning for å ikke trene nå,
akkurat som jeg har gjort mitt på den fronten.
det hjelper nemlig ikke kroppen min nå,
om jeg behandlet den bra for lenge siden. (mulig er det noen positive ringvirkninger som fortsatt virker, men også de har en potensiell slutt.)

det er nå som gjelder.
hva er situasjonen i dag..?

ikke om jeg en gang var aktiv, ikke at jeg en gang leste hele bibelen, ikke at jeg før pleide å hjelpe andre, ikke at jeg hang mye sammen med folk da, ikke at jeg ved en anledning sa noe veldig bra til en annen, ikke at jeg i min ungdom var flink til å trene...

fine minner? - ja.
men at det en gang var slik er ikke det som definerer nå.
spørsmålet er hva jeg velger å gjøre med det?
for noe vil man jo nødvendigvis at skal være slik fremdeles.





3 kommentarer:

  1. og noe vil man defintitivt ikke at skal være slik fremdeles :p Men uansett, point taken. Og det var et godt poeng.

    SvarSlett
  2. det er absolutt noe som var som det er greit ikke er lenger. enig! det er bare greit å ha et bevisst forhold til hva man vil skal være nå! ;)

    SvarSlett