fredag 23. april 2010

ikke skyll bort blodet.


våger meg igang med et innlegg om blod...
så er det sagt sånn i starten.

jeg er vel av den typen som gjerne ungår blod. jeg har heller aldri har hatt noen stor interesse av å finne ut av mer om blod, og kan vel bare såvidt gjenfortelle det vi lærte i naturfagstimene på skolen.
helt fram til idag. idag har jeg nemlig tenkt en hel del på blod.
idag fjernet jeg den siste fjerdedel. de tre andre visdomstennene er allerede trukket ut, men den siste måtte opereres ut. i og med at jeg synes det er minst like grusomt som de fleste andre, kommer det ingen flere detaljer i den forbindelse.

ved visse inngrep i kroppen er jo noen av ettervirkningene ikke til å ungå.
etter et kirurgisk inngrep i munnhulen er blødning en normal reaksjon i følge den postoperative informasjonen jeg fikk utdelt.
spesialisten var også påpasselig med å gi meg denne informasjonen muntlig. og understreket at dersom jeg skulle få blødninger måtte jeg ikke skylle med vann. "skyll ikke med vann," står det i brosjyren også.
i noen hundredelssekunder virket dette litt sånn ulogisk og lite smart. men spesialisten forklarte videre, noe jeg fikk med meg i en slags sånn halvbevisst tilstand; at blodet renser såret og gjør prosessen bedre.

pliktoppfyllende som jeg er har jeg lest denne postoperative informasjonen mange ganger, og har planer om å følge den til punkt og prikke.
og jeg er særlig klar over at jeg ikke skal skylle bort blodet.

for å komme til enden på en uendelig lang tankerekke. (slik blir det når man får beskjed om å holde seg i ro i to dager, og i utgangspunktet ikke sitter inne med den egenskapen.)
så endte rekka med at noen ting nå fikk en større mening og en ny dimensjon i forhold til min økende kunnskap av blodets funksjon. da jeg aldri før har tenkt på at blodet bokstavelig renser;

men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans sønn, renser oss for all synd.
1. johannes brev 1:7

ikke skyll det bort.

(det blir nok ikke mange flere innlegg på denne bloggen om blod.)

3 kommentarer:

  1. Eg like at du klikke litt kanaan på bloggen, om enn ufrivillig. Lammets blod FTW!

    SvarSlett
  2. hahaha..
    evt en åpenbaring fra min side.. endelig forstod jeg språket kind of ;) FTW på bloggen din?

    SvarSlett
  3. Nja, Herren drøyer ser du, så eg har ikkje nån utlegg i det siste, kanskje det kjæm etter 10juni da min siste eksamen e gjennomført, men sånn før det e meir usekkert, men ikkje umulig.

    SvarSlett