lørdag 23. januar 2010

hva Gud har til felles med luer.

igår hadde vi en hit av en luefest i sentrumkirken_ungdom med både ungdommer og luer i alle varianter. samt en sjokoladefontene. og diverse.

i den forbindelse falt det naturlig å dra noen likheter mellom Gud og luer. for Gud har faktisk en del til felles med luer, eventuelt motsatt.

her følger i alle fall tre ting Gud har til felles med luer:

1. du merker du mangler noe, men skjønner ikke hvor bra det er før du får den på.
går du ute i minusgrader uten lue merker du at noe mangler, men du biter tennene sammen og det går greit. selv om jo lengre du er ute, jo mer merkes mangelen.
likevel er det først når du får på lua du forstår hvor stor mangelen var, og opplever den enorme forskjellen det er med en god lue som varmer!!

Gud er på samme måte. et liv uten Gud kan ofte oppleves som noe "mangler" eller man forsøker i alle fall stadig å fylle livet med noe meningsfylt. noe må på plass! det er likevel først når man blir kjent med Gud at man forstår fullt og helt hvordan han er, og noe i livet faller på plass - det blir nytt.
i salmene står det; smak og kjenn at herren er god.
å tørre å gi Gud en sjanse. man kan ikke vite forskjellen før man faktisk har invitert Gud inn i livet.

2. den har en varmende og beskyttende effekt.
det sies at ved kuldegrader går en betydelig del av varmetapet ut hodet. ved 20 minusgrader går hele 75% av varmetapet gjennom hodet. det er da du skjønner at en lue har uvurderlig effekt. den holder på varmen - også når det stormer som verst. den vil også beskytte mot sykdom og slikt. jo lenger du går i kulda uten lue, jo større kan konsekvensene bli...

Gud er som en lue. når du har med han og gjøre forsvinner ikke varmen. du har fått noe som gjør at det holder uansett hvor "kald og ufyselig" situasjonen skulle bli.
det er en enorm trygghet. du tappes ikke for varme. Gud er der. han er kjærlighet og det som er godt. han er det som man trenger i alle situasjoner. i utømmelige mengder.


3. forskjellige luer er fremdeles luer.
jeg har 21 luer. 21 nokså forskjellige luer. hvilken lue jeg tar på meg varierer litt etter behov. noen ganger trenger jeg en skikkelig varm lue, andre ganger en til innebruk, luer som gjør at håret ikke blir vått elller bare en som matcher klærne.
men uansett hvilken av de 21 jeg velger vil det fremdeles være en lue, selv om de er forskjellige.

Gud er ufattelig mye. han har så mange navn og egenskaper, men i alle disse forskjellige tingene er han likevel Gud. Gud er der i våre behov, etter hva vi trenger. hver dag. på samme måte som jeg kan ta på meg forskjellige luer alt etter hvilken dag det er, kan det hende at jeg etter hvilken dag og situasjon jeg er i trenger noe spesifikt av Gud.
som kraft. helse. mot. hjelp. glede. oppmuntring. håp. framtidstanker... (ja, lista kunne vært lang)
Gud er i alt dette. én Gud, men likevet så enormt mye! det er nydelig å vite at uansett hva som nå måtte gjelde i livet mitt er Gud den jeg kan gå til. han har en "lue" for alt.


en tanke til slutt; det er kjipt å gå ute og fryse når du vet at du har mange luer liggende hjemme i skuffen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar