fredag 25. desember 2009

si meg navnet ditt...

..og du forteller meg hvem du er?

sterk i hjemmet?!


navn betyr noe.
og nå har det kanskje blitt slik at det teller mer om foreldrene synes navnet høres fint ut,
enn at de nødvendigvis ser så mye på hva navnet egentlig betyr.

linnea, emma og sara var de mest populære jentenavnene i 2008. linnea er en oppkalling av en kjent svensk botaniker, emma betyr hel eller universal (et globalisert navn spør jeg?) og sara betyr prinsesse. spørsmålet er hvor mye svenske botanikere og et globalisert utgangspunkt har spilt inn i navngivningen?

på guttesiden seiler bibelske navn opp på tre på topp. lucas, mathias og markus var navnene flest gutter fikk i 2008. med henholdsvis betydningene lys, gave fra Gud og krigersk // hammer.

så betyr navnet mitt, solveig, visstnok sterk i hjemmet. men er usikker på hvorvidt mamma og pappa hadde en drøm om at jeg skulle stå på kjøkkenet som mitt kall i livet..? (selv om jeg jo gjerne baker boller med perlesukker på.)

vi tenker kanskje ikke så mye over betydningen av navnene. kanskje sjekker vi at det ikke er helt på bærtur, men det er ikke nødvendigvis slik at navnet forteller noe om hvem personen ER.
derfor gir det kanskje ikke helt mening alle steder i det nye testamentet der det står om troen på Jesu navn.
johannes sier først i evangeliet sitt at: men så mange som tok i mot Ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, dem som tror på Hans navn.
så i et av brevene sine: dette har jeg skrevet til dere som tror på Guds Sønns navn, for at dere skal vite at dere har evig liv, og for at dere skal fortsette å tro på Guds Sønns navn.

navnene til Jesus betyr noe. de forteller noe om hvem han ER. de er ikke tilfeldige. og om vi tror på hans navn, da har vi evig liv, fordi da har vi forstått hvem Jesus er og sier at dette navnet har betydning for mitt liv.

Jesus, Kristus og Immanuel er tre av navnene Jesus får. og de neste soltankene vil handle om disse nydelige navnene...


2 kommentarer:

  1. Jeg elsker bollene dine med perlesukker på! Syns d er nok for å leve opp til navnet ditt. Vi tenkte masse på navnene til flickorna. Kult med navn. Og kult med soltankene dine! Har du klipt deg btw? Klem.

    SvarSlett
  2. hehe - ja..du må snart komme på et bollebesøk igjen!! ;) si for all del i fra neste gang du e på vestlandet... æ har nok ikkje klippa mæ - bare satt opp håret kind of, og litt dårlig lys på det bilde der kanskje?? men æ vurdere krøller - ka trur du om det??

    navn ja... æ skal også tenke nøye gjennom før æ gir evt unger navn... klem

    SvarSlett