lørdag 19. desember 2009

dama som våget.


(bakgrunn for dette innlegget er lukas kapittel 1)

"det skjedde i de dager at det utgikk..." med påfølgende ord er kanskje setninger vi hører noen ganger i løpet av desember? juleevangeliet blir dratt fram, og vi hører på historien vi kjenner så godt, setter gjerne opp en julekrybbe og lærer "et barn er født i betlehem" til nye generasjoner.

jomfru maria er en del av storyen, og vi tar henne som en selvsagthet inn i fortellingen uten å tenke så mye mer over det. men den siste uka har jeg bare blitt skikkelig fascinert av maria og hennes plass i juleevangeliet. jeg kan bare se det hele så for meg..

..du sitter der på rommet ditt. alene. og plutselig kommer det en engel. villt i seg selv! og ikke nok med at du får englebesøk, men engelen forteller deg at du skal bli mamma, mamma til en gutt som skal få bety noe for hele verden..

ok. først reagerer maria akkurat likt som jeg selv ville ha gjort: "hvordan kan det skje når jeg ikke har hatt sex med noen?" litt vanskelig å få til liksom..
engelen svarer at det ikke er noe problem, for Gud skal gjøre henne gravid, og den sønnen hun får skal kalles Guds sønn. ting som er umulig for mennesker er mulig for Gud.
og det er her maria imponerer.

min reaksjon ville vært ulike greier:
- hva er sjansen for at dette er sant? det er jo helt umulig..!
- vel, ingen av vennene mine vil tro på meg. gravid uten sex? psykriatisk avdeling neste...
- hva skal jeg si til kjæresten min..? ehh, jeg er gravid...men det er ikke som du tror altså. vi kan fremdeles være sammen..? ehh?
- ryktene vil gå.. sannsynligvis i årevis framover..
- hva med meg selv? jeg hadde ingen planer om å få en unge nå. er jo ganske mye annet som skal skje før det. passer dårlig med en unge før bryllupet og alt sånt.. føler meg dessuten ikke klar for det akkurat nå..

ja, argumentene kunne vært mange. sannsynligvis raste disse tankene gjennom maria sitt hode også, men vet du hva hun svarer:

Da sa Maria: «Se, jeg er en tjener for Herren. La det skje med meg som du har sagt.»

maria vet at Gud er større enn henne, og har tydeligvis en tillit og tro til Gud som er større enn egne tanker og bekymringer. en holdning av at når Gud sier noe er det verdt å høre på og gjøre etter. responsen blir: bring it on! det som du har sagt, Gud, la det skje - la det gjelde mitt liv!

slik får maria en viktig betydning i historien. i verdenshistorien faktisk. fordi hun våget. fordi hennes holdning var at hvis Gud sier noe så stoler jeg på det. hun var villig til å ofre noe av sitt eget omdømme og rykte. det kan ikke ha vært lett. men hun får bli mamma til verdens frelser.

for en dame.

1 kommentar: