torsdag 27. august 2009

med penn og notatblokk.

(evt. med din egen bærbare av et eller annet slag.)

i dette innlegget vil jeg slå et slag for notater.

jeg har akkurat startet et nytt studieår.
og det er som alltid like kjekt. jeg elsker å lære nye ting. jeg elsker ny kunnskap.
give me more!


hadde du vært med meg på forelesning i går ville du ha sett at så og si alle satt der med pennen klar, eller fingrene på tastaturet, til å fange opp og notere ned det viktigste som ble sagt.
vi vil jo lære.
og vi vil ha et best mulig utgangspunkt til eksamen.

hva vil du når du kommer på møte i kirka?
vil du lære? er du interessert i at det som blir sagt skal være mer enn fine ord, men ord som kan få betydning for livet ditt? tror du Gud har tenkt å si deg noe?

visste du at å notere gjør at du lettere lærer det du hører?
visste du at å notere øker konsentrasjonen?
visste du at å notere gjør det enklere å repitere det du har hørt?
visste du at å notere skaper oversikt?

(har du i tillegg tenkt på dimensjonen av at Gud sine ord er levende? de er mer enn kunnskap. de er liv.)

når jeg kommer på et møte har jeg lyst til å lære. jeg har lyst til å lære mer om Gud. jeg har lyst å få tak på alt han har. jeg har lyst å lære mer om livet.

når jeg kommer vil jeg være konsentrert. jeg vil være kobla på. slik at jeg kan få maks ut av hele greia, og være klar til å høre det som Gud har tenkt å si meg.

når jeg drar hjem fra et møte ønsker jeg at noe skal være annerledes enn da jeg kom
. jeg vil at det som har blitt sagt skal ha gjort noe med meg. jeg vil at det skal være noe jeg tar med meg inn i uka som kommer. at det er noe jeg kan huske på og jobbe med.
jeg vil at en uke senere så skal jeg huske mer enn at "det var en bra tale sist søndag.."

når jeg har hørt en tale vil jeg plassere den inn i den store sammenhengen. hva betyr dette i mitt liv? hvordan henger dette sammen med resten av det jeg har hørt i det siste?



livet er viktigere enn å stå på eksamen.


2 kommentarer: