mandag 19. desember 2011

sangstrofen: for deg, for deg alene jeg leve vil og dø.


"for deg, for deg alene jeg leve vil og dø."
fra mitt hjerte alltid vanker.


en av de aller fineste julesangene. som treffer hjertet, fordi den handler om hjertet.
og det livet som utgår fra det.


få julesanger tar vel mer konsekvensen av hva jula handler om enn denne.
store ord. mektige ord. 
litt sånn tenk-over-før-du-synger


jula handler om Gud som ble menneske. 
det handler om Jesus. som kom. 
Jesus endte ikke sitt liv her på jorda i krybba,
men på korset
for min skyld. jula strekker seg lenger enn til en fødsel.


når man ser dette,
juleåpenbaring, 
skjønner man at dette er hva det handler om. dette livet, og det som en gang kommer. 


jeg vil leve for deg, Jesus.
jeg vil dø for deg, Jesus.
deg alene.


kanskje er strofen inspirert av paulus som sier til filipperne at:
for meg er livet kristus og døden er en vinning.


mitt hjerte vanker. 


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar