søndag 31. juli 2011

hvor skal min hjelp komme fra?

 
salme121 åpner med følgende;
jeg løfter mine øyne opp til fjellene 
- hvor skal min hjelp komme fra?


jeg tror det er mange av oss nordmenn som har stilt oss selv dette spørsmålet de siste dagene.
hvor skal hjelpen komme fra? 
hvordan skal vi klare dette?


kanskje fordi vi alle er rammet.
"i dag er vi alle auf-ere" sa siv jenssen forrige fredag.
det berører oss. 
selv var jeg i london da det skjedde. 
jeg sendte meldinger til de jeg kjente, som jeg tenkte kunne ha vært i nærheten,
bare for å forsikre meg om at alle var i god behold,
noe alle var.
andre gjorde det samme, men fikk et annet svar...


svaret på hvorfor dette har skjedd er heller vanskelig å finne. 
det er så uvirkelig. 
man føler på et slags vakum. 
noe er forandret. hvor skal dette ta oss?


jeg har vært stolt av å være norsk de siste dagene. 
å oppleve reaksjonene og se hvordan folk holder sammen
har vært vakkert


jeg tror viktige valg har blitt tatt de siste dagene. 
valg jeg håper vi tar med oss videre. 
det var en som bemerket at hun ikke hadde sett mange facebookstatuser om hvor langt folk har jogget, hvor de har shoppet eller hvor irritert man er på et eller annet.
facebookstatusene den siste uka har vært sitater om håp, demokrati, fred, samhold, godhet og kjærlighet


blant annet denne, som har rullet verden over;
"hvis en mann kan vise så mye hat, 
tenk hvor mye kjærlighet vi kan vise sammen!" 


for når krisen rammer oss 
blir det viktigste viktigst
det er noe som faller 
og noe som blir stående.


så blir de da stående, disse tre:
tro, håp og kjærlighet.
men den største av dem er kjærligheten. 
1kor13


tro.
noe man kan sette sin lit til. 
tillit. som er til å stole på. 
når slikt skjer, hvem skal vi henvende oss til?
hvem skal vi stole på? hvem kan vi ha tillit til?


Gud.


"for hos deg er livets kilde. i ditt lys ser vi lys."
salme 36:10


håp.
"samtidig som vi samles i sorg, skal vi ta framtida tilbake ved å vise glede.."
- jonas gahr støre


det er noe med håp som får én til å smile,
fordi man ser en framtid
framtidsdrømmer.
håpet blir stående. 
og når ting rakner rundt oss, og noe vi håpte på forsvant,
er det likevel håp som blir stående.


alene i håp til Gud,
vær stille,
min sjel,
for fra han kommer mitt håp.
salme 62:6


en av våre salmediktere har sagt det så fint;
"for hvert håp som dør her nede,
får jeg et håp i himmelen mer..."




kjærlighet.


utdrag 1kor13:
kjærligheten gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannhet.
kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
kjærligheten tar aldri slutt.


utdrag 1joh4:
og vi har lært å kjenne den kjærlighet Gud har til oss,
og vi har trodd på den.
Gud er kjærlighet,
og den som blir i kjærligheten,
blir i Gud og Gud i han.


tro. håp. kjærlighet. 


jeg løfter mine øyne opp til fjellene - hvor skal min hjelp komme fra?
salme 121 fortsetter;
min hjelp kommer fra Herren - himmelens og jordens skaper. 
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar