lørdag 6. mars 2010

stressfaktor?!


* stress!!
* åh, jeg er så syyyykt stressa..
* det der stresser meg!!
* det er så stress..

stress er et ord som ofte dukker opp noen ganger i løpet av en dag, og det er vel utelukkende med en negativ undertone i mindre eller større skala.

hva som stresser folk, og i hvor stor grad man lar seg stresse, varierer fra person til person. men jeg er sikker på at vi alle har våre forskjellige stressfaktorer.
stressfaktorer som skole, karakterer, forventninger, penger, følelsen av for liten tid, hvordan skal jeg være osv..
så blir man kanskje stressa, kjenner at man ikke helt har oversikten, kanskje mister litt kontroll (i tankene) og stressfaktoren blir en litt stressa og vond opplevelse.

jeg tror på en hverdag uten stress.
ikke uten stressfaktorer, for de vil komme,
men at man møter de med noe som gjør at situasjonen oppleves totalt annerledes.
og bidrar til at stress ikke får være noe som preger hverdagen.

det er noe med å kjenne Jesus som snur ting opp ned.
det er noe med å kjenne Jesus som forandrer.
det er noe med å kjenne Jesus som gjør ting annerledes.
og som kan totalt prege min og din hverdag.

bibelen er full av visdom til hvordan hindre stress.
Jesus sier noe helt nydelig i matteus 11:

"kom til meg,
alle dere som strever og bærer tunge byrder,
og jeg vil gi dere hvile!
ta mitt åk på dere og lær av meg,
for jeg er mild og ydmyk av hjertet,
og dere skal finne hvile for sjelene deres.
for mitt åk er gagnlig og min byrde er lett."

Jesus inviterer oss til å komme til han,
med alt som vi strever med - alt stress,
og så skal vi finne hvile.
hvile som gjør at det er fred selv når stressfaktorene dukker opp.

Jesus er ingen stressfaktor.
når vi kommer til han vil vi lære. og finne roen.
det Jesus har er noe som passer oss.
gagnlig.
& lett.

så hvor går vi når stressfaktorene dukker opp,
og vi kjenner stresset komme;
- jo, til Jesus. og han har allerede invitert oss til å komme.


1 kommentar: