torsdag 11. mars 2010

3 tips når stressfaktorene dukker opp:


1 (som alltid vil være nr 1) henvendelsen går til Jesus
og det kommer vel tydelig fram av tidligere innlegg denne uka.
men ikke dropp Jesus når stresset kommer, la han bli den første som får høre om det som stresser.

2 vær med folk som stresser deg ned, og ikke stresser deg mer
det er forskjell på folk. og hvordan de reagerer eller kommer med input på dine stressfaktorer.
i fjor hadde jeg æren av å jobbe sammen med to fantastiske gutter som var sivilarbeidere i kirka. og en av de tingene jeg satte pris på var hvordan de stresset meg ned, og kom med kloke ord og andre perspektiver når jeg evt ble stressa. vi trenger sånne folk i livene våre. som backer og kommer med innspill. som er med og setter ting i perspektiv og hjelper i hverdagen.
når stressfaktorene kommer tror jeg det er smart å tenke litt over hvem man snakker med..

3 skru av
vi lever i en hverdag hvor vi skal være tilgjengelig hele tiden. og jeg tror faktisk presset om å være tilgjengelig er noe som kan være med og bidra til stress.
det er ikke bra å alltid, 24/7, være tilgjengelig overalt og for alle fordi alle skal kunne få tak i meg og alle skal være fornøyde.
det er lov å skru av.
det er lov å skru av facebook.
det er lov å sette mobilen på lydløs om natta eller når du bare trenger en pause.
det er greit at msn ikke er på hele tiden.
og det er helt smart å bare koble ut av og til. å bare være deg. og kjenne at nå er det ingen andre som forstyrrer.
(og du får faktisk mulighet til å være helt alene sammen med Gud. deilig. )


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar