søndag 7. mars 2010

det motsatte av stress.


jeg tenker at ro og fred må være det motsatte av stress.
ikke nødvendigvis sånn at det ikke skjer noen ting og at alt er helt stille rundt én,
men at man opplever fred og ro på innsida. kjenner roen.

hva gjør man så når disse stressfaktorene dukker opp og truer freden?
paulus gir oss oppskriften i sitt brev til filipperne:

4:6-7
vær ikke bekymret for noe,
men la i ale ting deres bønneemner komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takksigelse.
og Guds fred som overgår all forstand,
skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.


du kan komme til Gud med stresset;
"Gud,
dette er mine stressfaktorer.
dette stresser meg. bekymrer meg.
dette er mine greier. værsågod."

og så etter å ha lagt fra seg bekymringene kan man begynne å takke.
full av takk. fordi at Gud er den han er. tilstede i livet.

med
fred som overgår all forstand.
det er altså en fred som overgår alle tanker. og alt tenkelig.
det vil si at uansett hva som surrer rundt, eller måtte være greia,
Guds fred er i stand til å overgå alt.
og kommer vi til han, så vil han bevare tankene våre.
hvor? i Jesus Kristus. og;
Jesus er ingen stressfaktor.
han er det motsatte.




2 kommentarer: