torsdag 7. juli 2011

shutka - plassen som treffer hjertet.

  



torsdag, for en uke siden, besøkte teamet shutka.
plassen som treffer hjertet.
i alle fall mitt. 


shutka, en bydel av skopje, midt i europa.
likevel så annerledes enn alt jeg har sett sålangt. 


så fattig. så skittent. så små kår. 
så altfor små hus til så mange. hus som vi kanskje ikke vil kalle for hus.
så mange nydelige mennesker. 


jeg gikk gjennom gatene. sammen med de andre.
men klarte knapt å se
fordi tårene rant. uten å ville stoppe. 


jeg kjente at turen i shutkas gater på nytt satte livet i perspektiv.
takknemlighet for det jeg selv har.
utfordret til å gi av det jeg har til de som nesten ikke har noe.
til barn som kan få en annen framtid enn den de tror de får.


barn med gnist i øynene. 
så vennlige. så lette å bli kjent med
selv om vi ikke kunne utveksle mer enn kun noen få ord. 
jenter som ville bæres og klemmes.
lenge. 

det var vondt å dra.


i sentrumkirken støtter vi førskolen little friends. 
little friends er plassert midt i shutka og gir titalls av barn en mulighet for en god start på livet. 
en start som legger tilrette for videre skolegang.
en mulighet nesten ingen av deres foreldre og besteforeldre fikk.
flertallet i shutka har ikke fullført grunnskole




tomten hvor førskolen i dag ligger er stor. 
det betyr at det er plass til flere.
det er ønsker om å bygge enda et bygg. 


jeg gleder meg til å se det nye bygget stå ferdig.
og vil bidra til at det skjer så fort som mulig. 
slik at nye barn, og flere barn, får muligheter.
alle som er med og gir til sentrumkirkens misjonsarbeid er med og bidrar til dette.



det er lett å registrere og påpeke behov.
det koster å gjøre noe for å møte behovene. 


mor teresa
kom opprinnelig fra makedonia. 

statuen som minner henne er plassert midt i skopje sentrum. 
mor teresa var villig til å betale prisen
prisen det kostet å gjøre noe med de behovene hun så.
forbilde!

jeg ønsker å la meg utfordre av visdommen hun kom med;


let us not be satisfied with just giving money. 
money is not enough,
money can be got,
but they need your hearts to love them.
so, spread love everywhere you go.


let us touch th dying, the poor, the lonly and the unwanted
according to the graces we have received 
and let us not be ashamed or slow to do the humble work.

du kan støtte little friends med å gi inn til sentrumkirkens kontonummer;
8545.05.13666 - merk beløpet med "little friends"

1 kommentar:

  1. Det gjør noe med oss når man møter virkeligheten slik. Håper vi alle kan være med å bidra med alt det vi har, alt det vi er og med alt det vi gjør slik at våre venner som ikke har det like bra som oss, kan få det litt bedre, samt at vi senker våre egne krav til hvor komfortabelt vi "må" ha det.

    DJ - Sortland

    SvarSlett