tirsdag 22. desember 2009

hvor ofte snakker du om fødselen når du feirer bursdag?

vet ikke om du har vært i noen bursdager i det siste?
men du klarer uansett sikkert å huske en eller annen bursdag du har vært i, og om dere evt snakket mye om fødselen til den personen som fylte år? og evt i hvor mange år fødselen har vært hovedtema i selskapet - år etter år.. detaljer. om hvordan moren opplevde fødselen, hvem som var med, hvordan de kom seg til sykehuset og den slags..
greit å vite kanskje? men kanskje er det andre ting som betyr mer..?

jeg vet ikke hva du tenker, men når jeg feirer noens bursdag er det først og fremst fordi jeg har et forhold til den personen som fyller året. jeg er mest opptatt av hvem personen er nå (selv om informasjon om det som har vært også er interessant..).

av og til kan det virke som vi tror jesus blir født hver jul.
at det at han blir/ble født liksom er greia i seg selv. og vi snakker om hvordan han ble født i cirka en måned, synger sanger om det og ser på babybilder.
alt det er fint.
men det som først og fremst betyr noe er hvem Jesus er idag.
hvem er han?
hvorfor feirer jeg han fremdeles?
og hvilket forhold har jeg til han siden jeg igjen velger å feire jul med den største glede og takknemlighet i hjertet?

det er spørsmål jeg svarer på i disse dager. og jeg liker svarene (bedre enn detaljer om fødselen, selv om de måtte være aldri så spennende...).

1 kommentar: