lørdag 26. desember 2009

for han skal frelse sitt folk fra deres synder.

- det var begrunnelsen josef fikk da han ble fortalt at han måtte gi ungen som kjæresten skulle få navnet Jesus. (matteus 1:21)

Jesus betyr frelser.
et annet ord for å frelse er å redde.
å tro på navnet Jesus vil med andre ord si at man tror på en frelser.
en som redder.

men hva skulle egentlig Jesus redde menneskene fra?
hva består redningen i?

min opplevelse er litt at mange jeg møter ikke ser helt poenget med denne redningsaksjonen.
det blir litt sånn ala...
..se for deg at du ligger på en strand i syden. solen skinner. du har det ufattelig godt, og det er ingenting du heller kunne se for deg enn å bare ligge her å nyte livet (kanskje noe vi alle drømmer litt om nå i desember..?!). men du ligger der i alle fall. og plutselig hører du helikopterdur, og du ser etter hvert som det kommer nærmere at det er et redningshelikopter. du tenker; hvem i all verden er det som trenger hjelp her? er det noen som trenger redning?
redningshelikopteret lander, noen hopper ut og roper: "du er reddet!!" du ser bak, men der er det ingen.. og skjønner plutselig at de skal "redde" deg... what???

kanskje er det sånn mange opplever denne jesusgreia også. reddes? hva er greia liksom? det blir litt for random. du sitter igjen med et what.

hva var det egentlig Jesus skulle redde oss fra?

Jesus skulle redde menneskene fra død og en evighet uten Gud.
Jesus skulle redde menneskene fra konsekvensene av alt dumt de har gjort og kommer til å gjør.
Jesus skulle redde menneskene fra å leve uten kontakt med Gud.

hvordan kunne han det?

med selv å dø. (på korset)

med selv å ta konsekvensene av alt dumt og alle smeller menneskene kunne komme til å gå på.

med selv å bli atskilt fra Gud.
(Jesus roper ut da han henger på korset: min Gud, hvorfor har du forlatt meg?)

men det stoppet ikke der, han vant over det som var vår største trussel:

Jesus stod opp. fra de døde.

døden ble overvunnet.
konsekvensene av alt dumt ble gjort opp for - en gang for alle.
kontakt med Gud ble mulig.

nydelig.

det Jesus gjorde på korset gjelder også i dag.

Jesus har frelst. Jesus har reddet meg, sånn at jeg kan leve evigheten sammen med Gud. den som tror på meg skal leve selv om han dør,” sier han. han døde en gang for alle.

Jesus har reddet meg og deg fra konsekvensene av alle feil / dumme ting / smeller jeg og du har gjort og kommer til å gjøre. han tok konsekvensen.

Jesus har gjort kontakt med Gud mulig. det er noe av det villeste i verden. jeg får lov til å leve mitt liv i kontakt med Gud..

johannes oppsummerer dette:

for så høyt har Gud elsket verden at Han gav Sin Sønn, Den Enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
for Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved Ham.

derfor navnet Jesus. fortsatt god jul!

1 kommentar:

  1. En helt fantastisk beskrivelse av frelsen vi har fåt gjennom Jesus! Oppmuntrende å lese!:) Så enkelt og likevel så vanskelig å fatte...det må bare erfares, rett og slett!;)God jul!

    SvarSlett