lørdag 15. oktober 2011

bibelforbilde: rut

   


historien om rut begynner på mange måter med en sultkatastrofe.
av den typen som driver folk på flukt. 
hungersnøden i israel får folk til å se andre steder, blant annet til moab.
no'omi og elimelek, et ektepar, er to av de som drar dit sammen med familien sin. 
sønnene het maklon og kiljon, for de som er interessert i navnedetaljer.


å flytte til moab ble for denne familien på mange måter å gå fra en tragedie til den neste.
elimelek dør, og familien er uten far.


sønnene, maklon og kiljon, gifter seg med to fininger fra moab; orpa og rut.
no'omi er nok glad for at sønnene kan ta seg av henne og føre familien videre.
det var ikke helt en tid det var særlig overlevelsesdyktig å fungere i samfunnet uten mann


så rammer tragedien familien på nytt
(sånn du tenker; hvorfor dem - igjen? av og til virker det som noen blir rammet av så urettferdig mye..)
begge sønnene dør. nokså tidlig i ekteskapene sine. ingen har en gang rukket å få barn. 


rut og orpa er igjen. 
stuck med svigermor.
og hvordan skulle disse tre overleve uten menn?


no'omi vil tilbake til israel. kanskje finne noen slektninger der som kan ta seg av henne. 
hun sier til svigerdøtrene av de må bli i moab, finne seg nye menn og få seg et liv.
det eneste som virker logisk å gjøre midt i denne store tragedien.
orpa følger svigermors råd.
men ikke rut, rut vil bli med no'omi;


"ikke tving meg til å forlate deg og vende tilbake, for:
dit du går, vil jeg gå,
og hvor du bor, vil jeg bo.
ditt folk er mitt folk,
og din Gud er min Gud.
der du dør, vil jeg dø,
og der vil jeg begraves.
måtte Herren la det gå meg ille
både nå og siden
hvis noe annet enn døden 
skal skille meg fra deg!"
ruts bok 1:16-17


når jeg leser dette så tenker jeg; oi, hva er det som har skjedd her? hva i all verden er det som gjør at rut har slik en holdning?


rut blir med no'omi. 


det er tre ting jeg særlig utfordres til å lære av rut:


1. rut la seg ikke ned i senga, 
spiste is og syntes synd på seg selv.
hun tok heller ikke enkleste utvei.


hva gjør vi når livene våre ikke går like bra?
når ting ikke gikk som planlagt, eller vi kanskje til og med føler at Gud svikter oss?


hva da? ...når det ikke er så enkelt å være kristen lenger. 
fordi det ikke er en dans på roser. 


rut står egentlig hjelpesløs tilbake.
skal hun forlate det livet hun har begynt på,
den Gud som hun har begynt å tro på?


rut er mitt forbilde i det å takle en vanskelig situasjon,
med å se på andre enn seg selv.
leve for noe større enn seg selv.
leve for Gud og andre mennesker.


vi kommer alle til å oppleve ting som er vanskelige. og som føles urettferdig.


kan man da stole på Gud? 
fortsette å stole på Gud.


ruts valg sier: "Gud, jeg vil fortsatt stole på deg. jeg vil fortsatt leve for deg. 
jeg vil bety noe for andre rundt meg."


Gud er trofast.
videre i historien når rut og no'omi er tilbake i israel får rut en mann på underlig vis.
ja, det er faktisk helt sykt (du kan lese hele historien i ruts bok).
en mann som forsørger både henne og svigermor, og familien de får etter hvert.


å stole på Gud handler om tro.


(bibelvers i sammenhengen; jesaja 43:1-4, matteus 6:33, 2.kor.4:16-18)




2. rut startet noe nytt i sin familie.


"din Gud er min Gud!"
det startet noe nytt med rut som ikke hadde vært der tidligere. 
Gud hadde ikke før vært en del av hennes, eller av hennes slekt og familie, liv. 
og kanskje er det særlig når utfordringene kommer at det valget blir tydelig.
hva velger jeg nå?
orpa snudde og gikk tilbake.
rut fortsatte løpet. 


det kan starte noe nytt med deg. i din familie.
hva velger du?


(bibelvers i sammenhengen; filipperbrevet 3:7-12)




3. rut sin bestemmelse gjorde vei for Jesus.


i slektstavla til Jesus dukker rut opp. matteus 1:5
rut blir mamma til obed, som blir far isai, som blir far til kong david...
...og videre fortsetter rekka helt til Jesus
Jesus Kristus. verdens frelser.


hver person i rekka er viktig
rut tok sin plass.


vi har alle en rolle i Guds plan.
han er plassert oss der vi er med en hensikt. 


liv som gjør vei for Jesus.
slik at han får bli synlig. 


(bibelvers i sammenhengen; 2.kor.4:5-7)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar