lørdag 19. juni 2010

V&A


onsdag befant jeg meg midt på dagen i en hage
(m/ vann og fontener..),
en hage med den nydeligste bygning rundt.

en kulturell høyborg kan vi kanskje kalle det?

jeg var begeistret av synet,
men kanskje enda mer begeistret av det som var inne i bygningen.

jeg vet ikke helt når det plutselig ble gøy å gå på museum,
det har liksom aldri vært min favorittaktivitet,
men v&a i london tok meg med storm.
kunst fra hele verden,
all slags kunst,
fra hundrevis av år.


mens vi vandret rundt var det noe som slo meg,
som ble ganske tydelig;
at så mye kunst har gjennom historien vært knyttet til kirka.
(hva hadde kunsthistorien vært uten kirka?)
noe av det vakreste som har blitt skapt har vært til kirka.
de plassene kirka har kommet sammet og feiret gudstjeneste har fått de nydeligste utsmykninger,
der har man kunne se det fineste av det fineste.
noen ganger overveldende, spektakulært og enormt.
mennesker med talent som har brukt timer, noen mange år, på å lage kunst.

kunst som trekker mennesker.
kunst som gjenspeiler noe av hvem Gud er.



1 kommentar: