torsdag 26. mars 2009

driven by responsibility.

jo flere fluer i ett smekk, dess bedre spør du meg..
og helst
mange smekk på en dag.

vel, jogging passer perfekt til å få hørt en tale eller flere.
iPod er en gave.
og podcast desto mer.

dagens joggetur ble inspirert fra hillsong london.
og gary clarke.
med deres siste podcast
driven by responsibility.

særlig et eksempel festet seg.
så bra at det resulterte i en del tankevirksomhet,
og kvalifiserte seg så for et blogginnlegg.

av og til kan vi ofte skylde på omstendighetene eller folk rundt oss,
folk sårer oss,
urettferdige ting skjer,
livet viser seg ikke alltid fra sin beste side,
og folk kan til og med skade oss på den ene eller den andre måten.
og det er ikke vår egen feil at det blir som det blir.

men stopper vi opp der i en type passiv bitterhet,
og bare sier; dette er ikke min feil.
?
for så å bare synes synd på oss selv, eller dømme andre for det de har påført våre liv.

det er jo en mulighet,
men man kommer ikke langt med den slags.

gary brukte eksempelet på om du tilfeldigvis hadde blitt skutt på åpen gate av en mann med pistol, og du ble skutt slik at du ikke døde, men fikk et hull i skulderen...
hva ville du ha gjort?
hullet er ikke din feil..
samtidig så er det ikke i dette øyeblikket du forsøker å få tak på personen, finne årsaksforklaringer og fortelle mennesket om hvor lite ansvarlig dette var osv.

nei, det du tenker på er hvordan skal jeg ta meg av dette hullet i skulderen? hvordan kan jeg få stoppet blødningen? hva kan jeg gjøre for å redde meg selv?

ikke min feil.
men mitt hull.

og sånn er det i livet.
ikke min feil,
men det har blitt mitt "hull",
og om jeg tar ansvar og gjør noe med det hullet er det det som vil redde meg.
det er det som er å ta ansvar for eget liv.
og ikke bare legge seg ned å "dø" av omstendigheter eller ting som inntreffer.

spennende tanke som kan overføres til mange områder av livet.
vi kan kun selv ta ansvar i egne liv
og i situasjoner vi rår over.
la oss tette hull, gå videre og ta ansvar.

visdom.

hør podcasten selv fra hillsong london.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar